Cégérték meghatározása

A cégérték meghatározás szükségességének főbb esetei:

  • Részesedések mérlegértékének meghatározásakor
  • Cégvásárláskor/eladáskor
  • Tulajdoni hányadok kivonásakor/emelésekor

A társaságok piaci értékének meghatározása szükséges:

  • Örökléskor, ajándékozáskor, váláskor

Ez a feladat annak az értéknek a meghatározása, amellyel egy adott vállalkozás egy adott időpontban rendelkezhet, bizonyos körülmények és feltételek mellett. Az az ár, amit a befektetők hajlandók fizetni a tulajdonból származó jövőbeni előny birtoklásáért.

Cégérték elemei:

  • saját tőke
  • tevékenység jellemzők
  • ár

Értékelendő: jövedelmezőség, kilátások, fejlődés, finanszírozás, versenytársak, elhelyezkedés, vevői kör, termékskála, sajátosságok, kereslet, működés egyszerűsége, alkalmazottak, vezetés).

Cégértékelési módszerek

  • Saját tőke alapú cégértékelés (könyv szerinti)
  • Szorzószámos cégértékelés
  • Gazdasági hozzáadott értékalapú cégértékelés
  • Diszkontált cash flow alapú cégértékelés

Különböző módszerek alapján más-más cégértékek számszerűsíthetőek. Bizonyos módszerek alapján történt cégértékek ki is zárhatóak az értékelés során. Lehetőség van a több módszer alapján meghatározott értékek átlagolására is.

Vissza